Säkerhet

Klarna granskas av Datainspektionen efter klagomål

När Amazon gör intåg i Sverige svarar Klarna med att stärka personalstyrkan med 1 000 personer.Foto: Adam Wrafter/SvD/TT

Datainspektionen granskar den digitala betaltjänsten Klarna Bank AB efter att flera enskilda personer har riktat klagomål mot företaget. Utredningen ska visa hur Klarna behandlar personuppgifter.

”Efter att ha tagit del av företagets dataskyddspolicy samt ett flertal klagomål från enskilda som rör just Klarna och dessa frågor, finns det anledning för oss att granska Klarnas behandling av personuppgifter”, säger jurist Petra Lennhed vid Datainspektionen i ett pressmeddelande.

Datainspektionen anser att ett område där enskilda personer rättigheter kan komma att kränkas är betalningsförmedlarens insamling av kunders köphistorik, och att det där finns ett behov av att klargöra vissa rättsfrågor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här