Grafik
Kina bygger superplan – vill ta över branschen

GRAFIK. Kinas nya passagerarflygplan har nyss genomfört sin första testflight. Nästa steg är att bygga en egen version av Antonov An-225. Det gigantiska fraktplanet ska skjuta upp satelliter i omloppsbana, till en billig peng.
Kinas nya passagerarflygplan, Comac C919, utmanar Boeing och Airbus. Men landet vill även slå sig in på ett annat lukrativt område – att leverera satelliter i omloppsbana. Nu har Airspace Industry Corporation of China (AICC) skrivit ett kontrakt med Antonov. För ändamålet har kineserna valt ett av världens tyngsta flygplan. An-225 har nära 90 meter mellan vingspetsarna, och de sex motorerna klarar av en maximal startvikt på 640 ton (250 ton last).
Planet konstruerades i Ukraina på 80-talet, för att frakta Sovjets rymdfärjor. Men AICC:s plan är att skapa en helt egen version hemma i Kina, och med uppdaterad teknik ska jätten kunna utmana USA:s mest lyftstarka transportplan.
Satelliterna ska bäras ovanpå An-225, och skjuts iväg på 12 000 meters höjd. Samma princip har tidigare testats med Sovjets rymdfärja Buran. An-225 klarar 18 timmar i luften, och även om driftskostnaderna ligger på mer än 260 000 i timmen så kommer kinesernas alternativ vara mycket billigare än en raketuppskjutning.
Kina siktar onekligen på att ta dominera luftrummet. Den femte maj i år genomfördes den första flighten med Kinas egenkonstruerade passagerar-jet, Comac C919 Många såg fram mot ”debuten” på området, men landet har faktiskt byggt passagerarflygplan tidigare. Redan 1980 flög Shanghai Aircraft Institutes Y-10, ett fyrmotorigt plan med plats för 178 passagerare. Förebilderna var Boeing 707 och 720, men endast tre Y-10 byggdes eftersom planet var baserat på ålderdomlig teknologi – bland annat Pratt & Whitneys bränsletörstiga JT3D-3B-motorer.
Läs mer:
Comac C919 ska utmana Europa och USA. Det tvåmotoriga planet har plats för 160 passagerare och en maximal startvikt på 77 ton. Räckvidden för standardversionen är drygt 400 mil, och versionen med större bränslekapacitet klarar 547 mil.
Kineserna kan vara stolta över sin ingenjörskonst, men Commercial Aircraft Corporation of China förlitar sig på många västerländska underleverantörer – exempelvis för LEAP-1C-motorerna.
C919 har siktet inställt på Boeing 737 och Airbus A320. Segmentet utgör en majoritet av de 6 000 flygplan som förväntas säljas i Kina under de närmaste 20 åren. Med sin modell i luften har Comac slagit en viktig konkurrent – ryska ”United Aircraft Corporation” (UAC), vars modell MC-21 ännu inte har flugit.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!