Premium

Kan eldrivna taxidrönare störa flygledningen?

Skellefteås flygplats planerar att testa en eldriven drönartaxi. Men kan laddstationerna påverka flygledningens utrustning? Det ska testas i Skellefteå.

Publicerad

Besökare vid Northvolts batterifabrik ska kunna ta sig till och från Skellefteå flygplats i en eldriven drönartaxi – en VTOL (vertical take-off and landing), vilket Ny Teknik har skrivit om tidigare.

Förhoppningen är att man redan nästa år ska kunna byta ut en halvtimme i bil mot cirka 8 minuter i luften.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här