Populärteknik

Intels algoritmer skapar "fotorealistisk" grafik i GTA V

Exempel på hur algorimterna ändrar och väljer ut bilder, från Intels rapport. Foto: Intel
Framsteget har gjorts av Intels forskningsavdelning Intel Labs. Foto: TT

Ett nytt maskininlärningsprojekt från Intels FoU-avdelning Intel Labs visar upp vad som kan vara framtiden för tv- och dataspelsgrafik. Genom en mängd olika algoritmer har bolaget lyckats göra dataspelet GTA V betydligt mer realistisk.

Publicerad

Det är det stundtals utskällda gangsterspelet ”Grand Theft Auto V” som Intel tagit sig an och kört genom ett maskininlärningsnät. Förutom geometrisk information från själva spelet har algoritmerna också matats med data från Cityscapes, en databas med bilder på gator i Tyskland, den globala motsvarigheten Mapillary Vistas, samt forskningsprojektet Kitti.

Det hela har analyserats av Intels algoritmer för att ta fram uppgifter om geometri, vilka material som finns i bilderna, och hur ljuset ser ut. Informationen används för att skapa nya bilder, baserat på tekniken Hrnetv2 (en mer avancerad variant av tekniken Hrnet, highresolution network). Bilden processas i olika upplösningar och i en mängd olika versioner som utvärderas av två olika algoritmer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här