Bygg
Ingenjör varnade för sprickor före broraset som dödade sex

Den ansvarige ingenjören varnade för sprickor. Två dagar senare rasade gångbron i Miami.
I torsdags rasade en gångbro som höll på att byggas i Miami, intill Florida International University, över en vältrafikerad bilväg. Flera bilar krossades under rasmassorna. Sex människor omkom.
Fortfarande finns ingen förklaring till varför bron rasade. Men två dagar tidigare varnade den ansvariga ingenjören på konstruktionsfirman FIGG Bridge Engineers för sprickor i den norra änden.
Han ringde delstatens transportstyrelse, men poängterade samtidigt att det inte var någon fara.
”Vi har tagit en titt på det och uppenbarligen måste reparationer eller nåt göras, men från ett säkerhetsperspektiv ser vi inte att det är något problem, sa han i ett telefonsvarsmeddelande, enligt transportsstyrelsen.
Men tjänstemannen han ringde till var ute på jobb och hörde inte röstmeddelandet förrän dagen efter raset.
På torsdagsmorgonen lokal tid diskuterades en spricka i brokonstruktionen under ett två timmar långt möte vid byggarbetsplatsen. Med på mötet var representanter från byggföretaget Munilla Construction Management och konstruktionsfirman FIGG.
”FIGG-ingenjören gav en teknisk presentation om sprickan och kom fram till att det inte fanns några säkerhetsproblem,” skriver Florida International University i ett uttalande.
Några timmar senare rasade bron. Nu utreder både polis och myndigheter vad som gick fel.
Enligt flera medieuppgifter användes en innovativ byggmetod som skulle snabba på processen och minska störningarna för biltrafiken. Den innebar att brospannet monterades vid sidan av vägen och lyftes sedan på plats.
Brospannet var 53 meter långt och lyftes på plats den 10 mars, fem dagar före raset. Bron skulle öppna för gångtrafikanter 2019.
Studenterna på universitetet hade vårlov i förra veckan men kommer tillbaka till skolan på måndagen. Universitetet planerar en tyst minut under måndagseftermiddagen.