Populärteknik

Induktiva bussar är väl bara onödigt?

Solaris Urbino 12 Electric utrustad med induktionsladdning från Bombardier, ska trafikera sträckan i Berlin. Bussen på bilden i utförande för Düsseldorf och utan induktionsladdare. Foto: Solaris
Solaris Urbino 12 Electric utrustad med induktionsladdning från Bombardier, ska trafikera sträckan i Berlin. Bussen på bilden i utförande för Düsseldorf och utan induktionsladdare. Foto: Solaris

TEKNIKFRÅGAN. Varför ska bussar laddas induktivt när Göteborg redan har luftledningar? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga.

Publicerad

Läsarfråga:

I Göteborg planeras en vägsträcka för att prova induktiv teknik för att ladda bussar i linjetrafik. Detta känns dyrt och onödigt i en stad som Göteborg. Med dagens teknik och kompetens att utforma tekniska lösningar borde trådbussar vara en bra och tillförlitlig lösning. Befintlig teknik med batterier och annan energilagring räcker så nätet av luftledningar behöver inte vara kontinuerligt.

Vilka är de främsta argumenten mot att ladda bussarna via de befintliga luftledningarna?

Anders Hägglin

Vet du svaret på frågan? Maila till teknikfragan@nyteknik.se eller svara i kommentarspalten nedan. Det är ni läsare som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Har du nya intrikata frågor? Maila till teknikfragan@nyteknik.se