Övriga nyheter Här plockas batterierna isär Spänningen i batterimodulerna mäts två gånger innan de transporteras vidare. Här visar produktionschef Johan Stawreberg att modulen är urladdad. Foto: Jörgen Appelgren När de uttjänta litiumjonbatterierna ska laddas ur läggs de i saltlösning. Foto: Jörgen Appelgren En batterimodul. Foto: Jörgen Appelgren På Stena Recyclings anläggning i Karlstad plockades förra året ”några ton” uttjänta litiumjon-batterier isär. Foto: Jörgen Appelgren Många uttjänta litiumjonbatterier från svenska fordon hamnar förr eller senare på Stena Recyclings anläggning i Karlstad. Här demonteras batterierna innan cellerna skickas utomlands för återvinning. Linda Nohrstedt Publicerad 13 feb 2017 kl 12.33 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Batterimodulerna står uppställda längs en vägg i den rymliga lokalen. Det är högt i tak och enstaka skrammelljud hörs från verksamheten. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter övriga nyheter
TECH Hoppsan – här är Apples galna ai-missförstånd För Iphone-användare som uppdaterat till Ios 18.1 har notiserna på låsskärmen börjat se väldigt märkliga ut. Boven i dramat? Apple Intelligence.
ANNONS SCHUNKs nya grepp om framtidens automation Efterfrågan på flexibla och säkra lösningar inom avancerad automation växer sig allt starkare inom industrin. För att möta efterfrågan utökar nu SCHUNK sin portfölj med en ny form av mekatroniska universalgripdon som kombinerar kraft, hållbarhet och säkerhet.
ELBILAR Zeekr väntas ta kontroll över systermärket Lynk & Co Det kinesiska Geely-ägda märket, med stor verksamhet i Sverige, sväljer systermärket Lynk & Co.