Premium Flygstartup: Ammoniak är ett bättre val än flytande väte i planet Aviation H2 i Australien har gjort ett vägval: En turbofläktmotor som förbränner ammoniak är en bättre lösning än att ha flytande väte ombord. John Edgren Publicerad onsdag 04. maj 2022 - 13:07 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Flyget ska elektrifieras, och för stora flygplan som ska klara långa avstånd verkar branschen vara inställd på vätgas. Startupen Aviation H2 har dock frågat sig om det inte kan finnas bättre koldioxidfria alternativ än att ha flytande väte ombord. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ flygplan nyheter vätgas premium
TECH 16 sätt att kapa dina it-utsläpp – ”Stäng av och se om någon reagerar” 16 konkreta åtgärder att börja med direkt för utvecklare, programmerare och it-avdelningar: val av programmeringsspråk, processorer och faran med spökservrar.
ANNONS Utvecklare gör Kronofogden bättre och snabbare Som utvecklare på Kronofogden är Saif Al-Baiaty en viktig kugge i myndigheten som ser till att skulder drivs in på ett rättssäkert sätt. Tillsammans med kollegorna tar han Kronofogden till framtiden.
KARRIÄR Varningen: Så värvar spioner ingenjörer på Linkedin Det kan börja med ett till synes harmlöst meddelande på Linkedin men plötslig hamna i en gråzon. ”Då har man fastnat i fällan”. • Så skyddar du dig från att bli rekryterad.