Premium

Flygstartup: Ammoniak är ett bättre val än flytande väte i planet

Aviation H2 i Australien har gjort ett vägval: En turbofläktmotor som förbränner ammoniak är en bättre lösning än att ha flytande väte ombord.

Publicerad

Flyget ska elektrifieras, och för stora flygplan som ska klara långa avstånd verkar branschen vara inställd på vätgas. Startupen Aviation H2 har dock frågat sig om det inte kan finnas bättre koldioxidfria alternativ än att ha flytande väte ombord.

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil