Premium

Efter succén med Ampere – nu satsar Norge på 80 nya elfärjor

Efter ett lyckat pilotprojekt med elfärjan Ampere storsatsar Norge på eldrivna bilfärjor. Om fem år kommer nästan hälften av landets vägfärjor gå på el – och nu är siktet inställt på vätgas.

Publicerad

Det har gått tre år sedan Norge sjösatte sin första eldrivna färja Ampere i Sognefjorden. Pilotprojektet blev så lyckat att det nu görs en enorm investering på att elektrifiera stora delar av den norska färjetrafiken.

I dag finns runt 130 färjerutter i Norge som trafikeras av 200 båtar. Men om bara fem år kommer var tredje färja att ha en elektrisk drivlina.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här