Övriga nyheter

Dödsstöten för svenska etanolsatsningen

Andres Norman kör en av Taxi Stockholms sista 30 etanolbilar, en tre år gammal Volvo V70. Bilen går bra, men den är törstig: medelförbrukningen ligger på 1,72 liter/ mil. Foto: Jörgen Appelgren
Grafik: Jonas Askergren

Den 1 december slås spiken i kistan på den svenska etanolsatsningen. Då blir E85 det definitivt dyraste bränslet på marknaden. En energiskatt på 72 öre per liter införs och vid årsskiftet höjs den till en krona litern.

Publicerad

Antalet nyregistrerade etanolbilar minskar stadigt och var i oktober 2015 nere i tre promille, 96 bilar av de totalt 31 563 registrerade personbilarna. Samtidigt med att försäljningen sjunker minskar utbudet. Volvo meddelade i fredags att man lägger ned etanolbilstillverkningen. 2016 kommer det att finnas en etanolbil att köpa i Sverige: VW Golf.

Försäljningen av bränslet E85 minskar också. Trots att det totala antalet etanolbilar har ökat konstant sedan 2005 och nu är nära 250 000 är försäljningen av E85 nu nere på samma nivåer som mellan 2006 och 2007, då det totala antalet etanolbilar var runt 60 000.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här