Bygg

Därför skippades krigsbron efter haveriet i Södertälje

Reservbron, en fackverkskonstruktion i stål, låg över Södertälje kanal i ungefär tio månader 1990 efter det stora brohaveriet. Foto: Nordbro i Stockholm
Reservbron lyftes på plats med hjälp av en specialkran från Nederländerna, men kunde tas bort genom frånlansering. Foto: Nordbro i Stockholm
I juni 1990 beskrev Ny Teknik hur reservbron lyftes på plats.
Eftersom den södergående bron var avstängd för underhåll användes reservbron för trafik i båda riktningarna. Foto: Nordbro i Stockholm

Vid det stora brohaveriet i Södertälje 1990 användes en tillfällig engelsk krigsbro för att hålla passagen öppen för biltrafik. Men den lösningen valdes bort sommaren 2016, trots att byggsatser fanns i Sverige.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här