Premium

Därför satsar Lexus på luftkylt batteri i elbilen

Varumärkets första rena elbil kyler inte battericellerna med vätska. För att understryka sin tilltro på tekniken erbjuder Lexus tio års garanti och 1 miljon kilometer på crossoverns luftkylda batteri. 

Publicerad

Det japanska lyxmärket har redan lanserat sin första elbil på den kinesiska marknaden, och senare under året kommer modellen till Europa. Lexus UX 300e är en crossover som erbjuder 204 hästkrafter och en räckvidd på 400 km enligt den äldre NEDC-körcykeln.

Bilen har ett luftkylt batteri på 54,3 kWh – något som få elbilstillverkare använder eftersom de anses vara mindre robusta än vattenkylda batterier. Men Lexus verkar vara självsäkra kring sitt teknikval, för de erbjuder tio års garanti på det luftkylda batteriet – som även omfattar 1 miljon kilometer. Det meddelar tillverkaren i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här