Premium

Därför satsar Lexus på luftkylt batteri i elbilen

Varumärkets första rena elbil kyler inte battericellerna med vätska. För att understryka sin tilltro på tekniken erbjuder Lexus tio års garanti och 1 miljon kilometer på crossoverns luftkylda batteri. 

Publicerad

Det japanska lyxmärket har redan lanserat sin första elbil på den kinesiska marknaden, och senare under året kommer modellen till Europa. Lexus UX 300e är en crossover som erbjuder 204 hästkrafter och en räckvidd på 400 km enligt den äldre NEDC-körcykeln.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera