Övriga nyheter
Därför orkar helikoptern mer i farten
TEKNIKFRÅGAN. Varför lyfter och lastar helikoptern mer när den rör sig framåt? Ny Tekniks läsare förklarar varför.
Läsarfråga:
Hur kommer det sig att helikoptrar har bättre lyftkraft och lastkapacitet när de har en framåtriktad rörelse?
/Daniela b
Svar: När en helikopter hovrar så gör rotorbladens cirkulation att även luften börjar cirkulera. På så vis bildas en nedåtgående luftström, särskilt om det är vindstilla eller blåser väldigt svaga vindar. Det försämrar lyftkraften för helikoptern jämfört när den rör sig framåt eller hovrar i stark vind, så att rotorn hela tiden arbetar i ”ny” luft.
/Eva L
Svar: Att helikoptern lyfter och lastar mer när den rör sig framåt beror på ett fenomen som på engelska kallas translational lift. Fenomenet, som uppstår när luftmassor strömmar genom rotorn, uppträder normalt när helikoptern når en hastighet på mellan 30 och 45 km/h relativt omkringliggande luft.
Men translational lift kan också uppträda om vindförhållandena gör att luften som strömmar mot rotorn når denna hastighet oavsett om helikoptern rör sig relativt markytan eller inte. Detta innebär att en tungt lastad helikopter som inte har kraft att lyfta rakt upp har möjlighet att flyga genom att starta som ett flygplan och på så sätt öka lyftkraften och komma i flykt.
/Fredrik Svinhufvud, Privatpilot
Svar: När helikoptern rör sig framåt horisontellt så ”blåser” turbulensen och virvlarna som skapats av helikopterns rotorblad bort. Fenomenet kallas ”translational lift” och innebär att lyftkraften ökar när rotorbladen får en ”renare” luft att röra sig igenom. Samma effekt uppstår om det blåser rejält på en helikopter som står på marken, och det kan helikopterpiloten dra nytta av för att få extra lyftkraft när man lyfter med tung last.
/Martin K
Svar: Det är egentligen inte konstigare än att ett flygplan kan bära mer last i högre fart. Rotorn är helikopterns vingar. När helikoptern flyger med fart framåt påverkar rotorn mer luft varje sekund än vid hovring. Detta ger mer lyftkraft med samma motoreffekt.
/Magnux
Svar: Det stämmer att helikoptern har högre lyftkraft i rörelse än när den hovrar. Men när en helikopter hovrar nära marken så uppstår den så kallade markeffekten. Man kan säga att det bildas en luftkudde under helikoptern ungefär som under en svävare. Då får helikoptern en mycket större lyftkapacitet än när den hovrar på hög höjd.
Fast markeffekten förekommer bara på väldigt låg höjd, några meter eller så. Men det kan ändå räcka för att få en helikopter att lyfta som inte annars skulle kunna lyfta.
/Anders
Fler svar hittar du här bland läsarkommentarerna
Ge besked i nya teknikfrågor:
Har du nya intrikata frågor? Mejla till teknikfragan@nyteknik.se
Följ Ny Teknik på Facebook!
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!