Innovation
Bosch släpper elektrifierad barnvagn som rullar 1,5 mil

Två tysta elmotorer driver på barnvagnens bakaxel – och samma batterier som sitter i Bosch elverktyg ger en räckvidd på 15 kilometer. En algoritm förutser vad föräldrarnas avsikt är.
I kölvattnet av elbilarna har det mesta med hjul blivit elektrifierat – och nu är det dags för barnvagnarna. Tyska Cybex lanserade nyligen sin e-priam som de hävdar var först i världen. Men även Bosch har hoppat på tåget, och bolagets e-stroller hävdar sin särart.
Som Bosch el-bakaxel för fordonsindustrin ska deras lösning kunna monteras på en rad olika barnvagnar. Systemet bygger på två tysta elmotorer på vagnens bakaxel, samt smarta sensorer och en blåtandsmodul som kopplar upp tekniken mot en mobilapp. E-stroller har inga knappar eller gashandtag – utan på bråkdelen av en sekund räknar en algoritm ut vad föräldrarnas avsikt är.
Anpassar hastighet efter underlag
Sensorerna läser av underlaget samt avgör barnvagnens hastighet och acceleration. I uppförsbacke ger motorerna hjälp samtidigt som vagnen automatiskt bromsas så att den inte kan glida bakåt om föräldrarna skulle tappa greppet. Vid nedförslut bromsas ekipaget, och när underlaget är ojämnt håller systemet vagnen på rak kurs – även med bara en hand på handtaget.
Bosch använder samma 18-volts litiumjonbatteri som sitter i företagets verktyg, som kan plockas loss för laddning. På 2,5 timmar får man assistans i upp till 15 kilometer. Användarna kan välja mellan tre assistansnivåer, och parkeringsbromsen kan kopplas till ett larm som ljuder i mobilen om någon försöker köra iväg med barnvagnen. Det finns även en usb-port för att ladda telefonen.
– E-stroller-systemet bygger på en bredd av kunskap inom företaget. Vi har tillämpat samma rigorösa standard kring teknik och kvalitet som vi gör inom bilsektorn, inklusive ett vindtunneltest, säger Stefan Hartung på Bosch pressmeddelande.
Bosch har testat barnvagnen i upp till 7 på Beaufortskalan. Med vindar på 60 km/h motsvarar det en styv kuling till sjöss, och på land är det svårt att gå upprätt. E-stroller sägs dock ha förblivit stillastående.