Opinion

BMW: ”Tillverkningen måste också vara hållbar”

Den nya fabriken i Leipzig där BMW:s elbil i3 tillverkas är självförsörjande på el genom egna vindkraftverk. Det är hållbarhet genom hela livscykeln som avgör om en bil är bra för miljön, inte vilket bränsle den går på, enligt debattören. Foto: Christoph Busse / BMW AG
Fredrik Hartman Försäljningschef BMW

SLUTREPLIK. Alla insatser som minskar belastningen av miljön måste välkomnas. Mattias Goldmann drar till med hårda argument, men vi vet båda två att problemet inte är entusiastbilar från 60-talet, skriver Fredrik Hartman, försäljningschef BMWi.

Fores vd Mattias Goldmann skriver som vanligt med stor kunskap och erfarenhet när han svarar mig i Ny Teknik. Men jag menar ändå att han tolkar det jag säger väl hårt när han kritiserar min ståndpunkt om att hela bilens livscykel bör tas i beaktning när man bedömer en bils miljöpåverkan.

I Mattias Goldmanns replik jämför han mina argument med vad Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkessons tidigare sagt om att hans miljöinsats är att köra en Ford Mustang från sextiotalet, och att han därmed inte förorsakar någon produktionsbelastning alls. Sanningen bortom debattretoriken är givetvis att mina argument är helt andra. Bilar från sextiotalet är ofta oerhört vackra, men är i dag att betrakta som entusiastfordon. Få av dem rullar dagligdags i trafiken. Det vet både jag och Mattias Goldmann och säkert även nämnda ägare av en gammal Ford Mustang.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här