Övriga nyheter

Biodieseln konkurreras ut i oljekrisen

”Jag är jävligt förbannad. Om man ska välja att köra miljövänligt så ska de inte lägga skatt på det”, säger Jörgen Emanuelsson, vd för Emanuelssons Transport i Motala, som efter nyår tankar rapsoljediesel i 13 av bolagets lastbilar. Koldioxidutsläppen minskar med 930 ton/år men bolaget får betala en halv miljon kronor i höjd skatt 2015. Till höger David Varverud från Energifabriken. Foto: Motala Fotografiska Bilder AB
Energifabrikens försäljning av rapsoljediesel till bussbolag, lastbilsåkerier och andra fordonsägare har minskat med en tredjedel. Foto: Studio Liverpool & Dacke

Det låga oljepriset börjar slå hårt mot biodieseln. Samtidigt drabbades det förnybara drivmedlet vid årsskiftet av höjd energiskatt. <br/>– Det är väldigt allvarligt, inte bara för oss, säger David Varverud på Energifabriken.

Publicerad

Sedan årsskiftet har Energifabrikens försäljning av rapsoljediesel till bussbolag, lastbilsåkerier och andra fordonsägare minskat med en tredjedel. Och eftersom användningen av biodiesel minskar koldioxidutsläppen med cirka 60 procent (jämfört med fossil diesel) påverkar de minskade beställningarna klimatet.

– Jag är övertygad om att det som sker nu strider mot vad Sveriges medborgare förväntar sig av politiken, säger delägaren David Varverud, vars bolag säljer och distribuerar biodiesel runtom i Sverige.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här