Bygg

BIM-arbetet i Hallandsåsen prisas

Installationer och armeringszoner (de röda ytorna) framträder tydligt när 3D-modellen projiceras på ett fotografi från verkligheten. Det kallas för AR, augmented reality. Foto: Sweco
Järnvägstunneln genom Hallandsåsen kommer att bestå av två tunnelrör. Här är ett utsnitt av projektets BIM-modell. Foto: Sweco
Varje del i 3D-modellen innehåller information om till exempel material och mått. Här visas ett stoppblock från modellen. Foto: Sweco

Efter många år av problem får tunnelbygget genom Hallandsåsen äntligen ett erkännande. Det digitala arbetet i projektet har vunnit första pris i en internationell tävling.

Publicerad

I Hallandsåsprojektet stoppar man in information från utfallet av tunneldrivningen rakt in i den tredimensionella datormodell som används för att planera installationerna. Det har gett teknikkonsulten Sweco segern i kategori Järnvägsinnovation på tävlingen Be Inspired Awards som nyligen avgjordes i Amsterdam.

Själva tunneln projekterades för länge sedan och borrningen pågår för fullt. Men hur banan, elen och signalsystemet ska dras planeras just nu.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här