Bygg BIM-arbetet i Hallandsåsen prisas Installationer och armeringszoner (de röda ytorna) framträder tydligt när 3D-modellen projiceras på ett fotografi från verkligheten. Det kallas för AR, augmented reality. Foto: Sweco Järnvägstunneln genom Hallandsåsen kommer att bestå av två tunnelrör. Här är ett utsnitt av projektets BIM-modell. Foto: Sweco Varje del i 3D-modellen innehåller information om till exempel material och mått. Här visas ett stoppblock från modellen. Foto: Sweco Efter många år av problem får tunnelbygget genom Hallandsåsen äntligen ett erkännande. Det digitala arbetet i projektet har vunnit första pris i en internationell tävling. Linda Nohrstedt Publicerad 6 dec 2012 kl 14.09 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ byggprojekt bygg hallandsås nyheter
TECH Googles AI skannar dig genom dina molnlagrade bilder: Se här hur mycket Mjukvaruingenjören Vishnu Mohandas var osäker på hur Google skulle använda hans bilder. Så han startade sin egen tjänst.
ELBILAR Test: ”VW Golf som laddhybrid är ett riktigt gediget bygge” En uppdatering som ska hålla Golf relevant, trots satsningarna på elbilar. Nya laddhybriden får 13 mils räckvidd. Räcker det för hålla uppe intresset för laddhybriden?