Premium

Batterilastbilar trumfar elvägar i Tapuligruvan

Kaunis Iron utanför Pajala vill ersätta sina 90-tonslastbilar med klimatvänligare alternativ. Först stod hoppet till elvägar. Men de senaste årens batteriutveckling har förändrat kalkylen.

Publicerad

Gruvbolaget Kaunis Iron driver sedan sommaren 2018 Tapuligruvan vid Kaunisvaara utanför Pajala, efter att Northland Resources gjorde konkurs 2014.

I anläggningen produceras slig, det vill säga järnmalmskoncentrat som innehåller en bit över 60 procent järn. Sligen transporteras 16 mil enkel resa med 22 stycken 90-tonslastbilar från AB Volvo till Pitkäjärvi för omlastning till järnväg. En lastbil lämnar anläggningen var 15:e minut, året om dygnet runt. Det innebär 5 500 ton slig varje dygn. Kaunis Iron har dessutom sex lastbilar i reserv.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här