Bygg

Balkar och sensorer ska säkra farliga rulltrappor

Massor av rulltrappor står still i Stockholms tunnelbana. Foto: TT-bild

Rulltrappsmontörer från Kone har jobbat dygnet runt för att få igång de 39 avstängda rulltrapporna i Stockholms tunnelbana. Tre rulltrappor kan vara igång om en vecka.

Publicerad

Hiss- och rulltrappsföretaget Kone, som har serviceansvaret för SL:s rulltrappor, arbetar just nu med de långa rulltrapporna på station Östermalmstorg, med rulltrapporna på norra uppgången vid T-Centralen och med rulltrapporna vid Zinkensdamm.

Den kortsiktiga lösning man enats om är att sätta in balkar under rulltrappsstegen för att hindra dem att falla ned. Dessutom monterar man in sensorer som ska känna av om stegen sjunker och då slå stopp på rulltrappan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här