Digitalisering

Allt fler handlar hem mat på nätet

Fler och fler svenskar handlar sin mat på nätet. Foto: TT
Fler och fler svenskar handlar sin mat på nätet. Foto: TT

Försäljningen av livsmedel på nätet växte i sin snabbaste takt hittills i år under det tredje kvartalet. Totalt ökade den digitala livsmedelshandeln med 21 procent under kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol, enligt Svensk digital handel.

Publicerad

Tillväxten när det gäller så kallat lösplock av varor ökade med 38 procent. Försäljningen av färdiga middagslösningar minskade dock med minus 7 procent.

"Det tredje kvartalet är extra intressant att följa då det fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Den starka tillväxten visar att konsumenterna återupptog sina digitala vanor efter semestern samt att nya kunder tillkommit", säger Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk digital handel, i en kommentar.