Karriär

Volvochefen: En nyfiken ingenjör har lätt för att byta område

Att utveckla batteridrift till enbart stadsbussarna skulle bli för dyrt, vilket gjorde att företaget bestämde att komponenterna även skulle fungera till lastbilar och anläggningsfordon den dag det blev aktuellt. I dag är Lars Stenqvist glad över det beslutet. Foto: Volvo Group
Lars Stenqvist, teknisk direktör på Volvo sedan 2016, har tidigare jobbat för så väl Volkswagen som Scania. Foto: Volvo Group

Volvokoncernen tror fortsatt på förbränningsmotorn – men ser samtidigt hur allt fler ingenjörer behövs för batterier och självkörande fordon. Lars Stenqvist, teknisk direktör, är förvånad över hur många ingenjörer som klarar att ta steget över. 

Publicerad

Volvokoncernen hamnar på plags fyra i Ny Tekniks kartläggning FoU-ligan 2021, med 6 150 FoU-medarbetare i Sverige och 12 300 globalt.

I samband med pandemin tog bolaget chansen att ställa om utvecklingsarbetet. Tidigare har Volvokoncernen varit en projektdriven organisation, där ingenjörerna levererade resultat inom olika utvecklingsprojekt. Nu är arbetssättet mer inriktat på produktägarskap över tid. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här