Premium

Volvo: Därför satsar vi på vätgas

Vätgas är en nyckel för framtidens hållbara transporter – det anser Volvo Group. Men detta parallellt med batterielektriska och förbränningsdrivna alternativ. ”Det finns inte en enda ”silverkula” – jag vill ha tre skott i bössan”, säger teknikchef Lars Stenqvist.

Publicerad

Det har länge varit en stor diskussion om hur man ska elektrifiera transportsektorn. Vissa har förespråkat batterier medan andra menar att den tekniken inte är en universell lösning. Volvokoncernen tillhör de senare och i fjol avslöjade fordonsjätten att de tar värste konkurrenten i hand – för att satsa på utvecklingen av bränsleceller till vätgasdrivna fordon.

– Beslutet att satsa på vätgas kommer sedan några år tillbaka då vi gjorde ett seriöst strategiarbete. Vi bestämde oss att vi skulle ha fossilfria vägtransporter till 2050 och med tanke på att våra fordon har en livslängd på runt tio år – innebär det att från 2040 så måste vi enbart sälja fossilfritt, säger Lars Stenqvist, teknikchef på Volvokoncernen, till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här