Karriär

Svensk spelindustri växer – samtidigt svårt att anställa

Trycket är högt på utbildningarna för spelutvecklare. Men dataspelsbranschen skriker efter erfaren personal. Spelstudion Lionbite i Nacka. Spelutvecklaren och 3D-artisten Maria Norkvist. Foto: Jonas Ekströmer / TT

Det svenska spelundret fortsätter att växa. Företagen blir fler, omsättningen har mångfaldigats och förra året skapades över 1.000 nya arbetstillfällen. Men branschen varnar för att det börjar ta slut på personer att anställa.

Förra året ökade antalet företag och anställda nästan med en fjärdedel totalt, visar en genomgång av branschorganisationen Dataspelsbranschen.

År för år noteras ett nytt ”high score” och även om jättar som Mojang (som har gjort Minecraft), King (Candy crush saga) och Electronic Arts-ägda Dice (Battlefield, Star wars: Battlefront) står för den största delen av kakan så växer också mindre aktörer, varav många i mindre orter.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här