Stipendium stärker Mattecentrum

2010-04-28 10:32  
Johan Wendt

Lekfull undervisning på frivillig basis för att hjälpa gymnasister med matten. Det gav Mattecentrums grundare ett stipendium för att driva verksamheten vidare under minst ett år.

Johan Wendt sökte bland 2 000 förväntansfulla ett av åtta Hugo Stenbeckstipendier för entreprenörer, som vill förändra världen för barn på ett lekfullt sätt. Playing for Change heter Stenbecksprojektet.

Ganska överraskande, hur fick du egentligen ihop matte och lek i samma andetag?

– Vi hjälper till med matten på ett lekfullt sätt, på ungdomarnas egna villkor.

På vilket sätt är matte kul?

– Räkna med imaginära tal, till exempel, är kul, de finns bara i fantasin. Jag tycker också att det är jättehäftigt att det finns oändligt många dimensioner inom matematiken. Man kan uppfinna matematiska mönster och samband; många gånger är de helt utan praktisk betydelse i början, men nyttan kanske visar sig så småningom.

Ytterligare ett exempel Johan Wendt ger på roliga matte gäller geometri.

– Den traditionella Euklides-geometrin säger att den kortaste vägen mellan två punkter är mitt emellan. Men Einstein tänkte, att ställer man ett högt berg i vägen är det inte rakt fram som är den kortaste vägen längre, utan runt berget. Vad han gjorde var att han lekte med tanken på fler dimensioner.

Mattecentrum startades för två år i sedan Stockholm av civilingenjören Johan Wendt, för att ge alla som vill lära sig mer om matte en extra chans. Undervisningen, som är helt gratis, bedrivs av volontärer och finns nu också i Göteborg, Uppsala, Eskilstuna, Örebro, Lund, Luleå, Helsingborg och Västerås. Volontärerna kommer till skolorna på kvällarna och hjälper till med läxor och inför prov. Johan Wendt driver numera verksamheten på heltid, men han fortsätter att undervisa 3–4 kvällar i veckan.

– Jag tycker det är så roligt att träffa eleverna! Och om jag inte engagerar mig med eleverna så är jag rädd för att glömma varför jag jobbar med det.

Mattecentrum är inte bara till för de svaga. Även de jätteduktiga, som inte heller passar in i skolan snäva ramar, får hjälp och inspiration. Johan Wendt berättar om killen som blev så glad över Mattecentrum och undrade om han kunde få diskutera filosofiska matematikproblem med Johan. Det kunde nu inte Johan, men han hittade en som har doktorerat i matematisk filosofi, och förmedlade kontakten.

– Vi har tid även för dem som rusar i förväg, vi är en volontär per 5–7 elever. Jag vill inte förklara krig mot skolan, men läraren är bara en person per 30 elever, och de elever som är för starka eller för svaga passar inte in.

Johan Wendt ska få en mentor av Playing for Change. Denna ska hjälpa honom att bygga upp Mattecentrum så att det blir större, bättre och effektivare. Han har fått önska sig egenskaper hos stödpersonen, som han ska bolla idéer med. Han har, som i sagan, önskningar tre, på sin blivande mentor:

1. ett stort kontaktnät.

2. erfarenhet av att jobba med kommunikation.

3. idéer om hur man bäst använder internet i sammanhanget.

Playing for Change definierar uppdraget till sina stipendiater så här:

"Vi vill ha en värld som reagerar snabbt och kreativt för att möta globala utmaningar. Vi tror att en röst kan göra skillnad och att små steg och enskilda insatser har betydelse. Genom att tänka globalt och agera lokalt kan vi skapa en positiv rörelse som inspirerar andra till att bidra till en bättre värld.”

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer