KARRIÄR
Så får du som ledare dina anställda att känna sig respekterade
Många ledare misslyckas med en av sina huvuduppgifter – att få medarbetarna att känna sig respekterade, det skriver två ledarskapsutvecklare i Harvard Business Review.
Det är en viktig uppgift, både för den rent medmänskliga faktorn och för hur det kan påverka ett företag om bara en anställd går till jobbet med fel känsla, skriver Jack Zenger och Joseph Folkman. De båda ledarskapsutvecklarna har analyserat data från en undersökning med nästan 5 000 anställda. Utifrån den ger de sina främsta tips för hur en ledare får sina anställda att känna sig just respekterade.
Värdera mångfald
Det här är ett återkommande tips. Men känslan av att vara annorlunda eller inte passa in kan vara förgörande för en medarbetare. Därför är det viktigt att chefer verkligen ser till att visa att de uppskattar och värderar mångfald och olikheter. Bry dig om välmående på och utanför arbetsplatsen.
Det är varken möjligt, eller kanske önskat, att du som chef ska ha koll på allas privatliv. Men en grundläggande koll, och att du visar att du bryr dig on medarbetarna situationer även utanför arbetsplatsen är en god ledaregenskap, skriver Folkman och Zenger. Det är också viktigt att visa att du genuint bryr dig om att de anställda trivs med arbetsmiljön och inte för att den ska leda till produktivitet.
Var pålitlig
Folkman och Zengers undersökningar visar att det kan räcka med en anställd som inte litar på sin chef för att en dålig känsla ska spridas i arbetsgruppen. Positiva relationer, att vara generös med erfarenhet och kunskaper och att behandla människor väl oavsett ursprung, sexuell läggning religion eller kultur är nyckeln för att skapa tillit.
Lös konflikter
Konflikter i ett arbetslag är som små skogsbränder och bör släckas tidigt. En respektfull ledare gömmer sig inte utan försöker att vara konsekvent sin roll som konfliktlösare, skriver de båda ledarskapsutvecklarna.
Uppmuntra öppna samtal och ge ärlig feedback Att uppmana anställda till att föra fram sina idéer och att sedan verkligen lyssna och agera på dem är ett beteende som skapar tillit och respekt, skriver Folkman och Zenger. På samma sätt är direkt och ärlig feedback till de anställda ett respektingivande beteende. Men glöm inte att ge positiv feedback betydligt oftare än negativ.