Karriär

Så får du personalen att uppföra sig

Nio tips från samarbetsexperten för den som vill förändra personalens eller sina medmänniskors beteende. Foto: Colourbox

Det är lättare att ändra på produkter och strategier än folk. Men det finns knep för den som vill förändra sina medmänniskors beteende. Samarbetsexperten delar med sig.

Publicerad

Felet de flesta gör är att nöja sig med några få verktyg, när det finns så många. Det säger Morten T Hansen som är managementprofessor på UCLA i Berkeley. Han har en hel lista på verksamma metoder, som han har hämtat från olika forskningsteorier om hur man förändrar ett beteende. Det må gälla medarbetare, chefer, kunder – eller dig själv.

1. Ett budskap i taget. Välj ett beteende i taget som du vill ändra. Resultatet blir noll om du har 20 prioriteringar samtidigt.

2. Mätbara mål. Spola vaga uppmaningar av typen "lyssna aktivt", som inte går att mäta.

3. Bildspråk. Skapa positiva bilder, som väcker känslor och går att relatera till.

4. Grupptryck. Använd dig av grupptrycket. Vi kollar på kollegerna och stämmer av beteendet.

5. Nyckelpersoner. Vi är olika snabba på att tillägna oss nyheter. Det gäller även beteendet. Leta upp nyckelpersonerna, som kan inspirera de övriga.

6. Ändra förutsättningarna. Man kan föreläsa om vad som är det önskvärda beteendet. Eller justera valmöjligheterna så att de väljer rätt automatiskt genom att helt enkelt ta bort förutsättningarna att välja fel.

7. Belöning. Koppla lön, bonus och befordran till såväl arbetsinsats som beteende.

8. Var en bra lärare och coach – eller elev. Precis som med muskler handlar det om att träna upp ett beteende.

9. Byt personal. Om inget av råden fungerar, byt ut personer i teamet mot andra, som uppför sig. Eller sparka dig själv – sök nytt jobb om du inte kan ändra dig.