KARRIÄR

Hallå där chefen – här är 5 mejl du inte ska skicka

Fem typer av mejl en chef inte bör skicka – utan i stället välja andra sätt för att kommunicera.

Publicerad Uppdaterad

Otydliga eller passivt aggressiva mejl kommer att skapa en osäkerhet hos medarbetare, skriver Bonnie Low-Kramen i en artikel i Fast Company. Hon är vd för Ultimate Assistant Training & Consulting som är specialiserat på chefsutveckling. Hon listar fem typer av mejl som en chef aldrig bör skicka.

Uppsägnings-mejlet

Google, Twitter, Meta och Spotify har alla gjort det. Men att sparka anställda via mejl är inte okej, skriver Low-Kramen som menar att det är både inhumant och demoraliserande. Förutom den moraliska aspekten så kan även mejl kopieras och sedan delas öppet i sociala medier. ”Det finns aldrig en bra anledning till att göra det”, skriver hon.

Lägeskollen innan deadline

Kanske är du orolig att en medarbetare inte ska bli klar med sin uppgift i tid. Men att skicka ett ”hur går det-mejl” kommer att ge den anställde känslan av att inte vara betrodd. Så länge det inte handlar om en ändrad deadline så bör du lita på dina anställda, menar Low-Kramen.

Röd flagg-mejlet
På sätt och vis är alla mejl brådskande, annars hade de väl inte skickats. Men att märka mejl med röd flagg, det gör man bara när något verkligen är av allra högsta prioritet, skriver Low-Kramen. Det är dumt att framstå som pojken som ropar på vargen och det kan skapa en stress hos medarbetarna.

Det negativa

Det är viktigt att fundera kring hur ett mejl ”låter” och att aldrig skicka i väg ett med negativ ton. Är du irriterad, ge dig då tid att kyla ner. Är du stressad, skriv då färdigt mejlet senare. Allt för att undvika mejl som uppfattas som passivt aggressiva eller otydliga.

Omorganisations-mejlet

Det kan vara frestande att få ut informationen snabbt och enkelt i ett mejl. Men stora förändringar bör kommuniceras på möten där medarbetarna har chans att komma med feedback eller frågor, menar Low-kramen.