Karriär

Fem steg för feedback som hjälper – inte stjälper

Det går att hitta en balans mellan ett tydligt budskap och lyhörd respekt, menar ledarskapscoachen. Foto: Unsplash

Lyssna på medarbetaren, ställ frågor och se samtalet som en värdefull dialog. Då kan feedback bli både givande och utvecklande.

Publicerad

Många medarbetare uppskattar feedback och dessa samtal kan göra stor skillnad både för individens och organisationens utveckling. Men då gäller det att återkopplingen sker på ett respektfullt sätt och att två fallgropar undviks. Feedback kan exempelvis misslyckas om eventuella problem lindas in så mycket att poängen inte går fram. Är kritiken däremot för hård och direkt kan den upplevas som en sårande attack, och utlösa defensiva reaktioner som inte gynnar någon.

Men det går att hitta en balans mellan ett tydligt budskap och lyhörd respekt, menar ledarskapscoachen Michael Timms i en artikel på sajten Fast Company. Genom dessa fem steg kan chefer förbättra sin förmåga att ge konstruktiv feedback till medarbetare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här