KARRIÄR

Blir du ”belönad” med fler arbetsuppgifter? – så tar du kontroll

Det är vanligt att ambitiösa blir överösta med arbetsuppgifter.

Är du en av de ambitiösa medarbetarna på din arbetsplats? Se då till så att din ”belöning” inte blir en mängd oönskade arbetsuppgifter.

Uttrycket quiet quitting – att ta det så lugnt man kan på jobbet utan att det märks – har blivit ett känt begrepp de senaste åren. Det motsatta, quiet promotion, är inte lika omtalat.

Men i en artikel i Fast Company ger sociologen Tracy Brower tips på hur man undviker det som kan översättas till ”tyst befodran” – att vissa medarbetare blir överösta med arbetsuppgifter om ett resultat av att de visat sig effektiva och ambitiösa.

Det behöver inte handla om att din chef medvetet utnyttjar dig, menar Brower. Högpresterande personer kan ge intrycket av att utföra uppgifter utan ansträngning och att de därför kan ta ännu mer, skriver hon. Nya uppgifter kan också vara ett missriktat sätt för en chef att belöna ambitiösa medarbetare.

För att slippa det här behöver man ta kontroll över situationen och ha rätt sorts kommunikation med sin arbetsledare, menar Tracy Brower.

Så säger du nej till fler arbetsuppgifter

I lägen då man vill ta sig an extra uppgifter ska det göras medvetet och i positiv anda. Kanske med tanken att det kan leda till en (riktig) befordran i framtiden.

Men det gäller att vara transparent – se till att chefen måste se det arbete du utför, uppmanar Brower. De gånger du vill säga nej till arbetsuppgifter gör du det genom att förklara vilka uppgifter du först behöver bli klar med innan du kan ta dig an de nya.

Berätta också för chefen vilka styrkor du anser dig ha och vilka uppgifter du brinner för. På sikt kommer du att ha skapat dig en slags kontroll över dina arbetsuppgifter och chefen vet vilka du faktisk kan se som en belöning. Gör man det på rätt sätt, skriver Brower, så finns det många fördelar med att vara ambitiös på jobbet.