Karriär
Armada 2.0 tar vid på webben
Daniel Lyngman.
Som i Second Life – fast på riktigt. När montrarna stängs på KTHs arbetsmarknadsdagar Armada nästa vecka är det inte slut. Det fortsätter på webben.
– Armada 2.0 är en nyhet i år som vi är väldigt stolta över att vara först med, säger Daniel Lyngman, en av de ansvariga för KTHs årliga arbetsmarknadsmässa Armada. Den här veckan är det lite uppvärmning med lunchföreläsningar, till exempel om hur man söker jobb, och olika evenemang. I kväll blir det talkshow med Måns Nilsson från tv-komikerparet Anders&Måns. Han grillar representanter från bland annat Grontmij och Vattenfall – mässans huvudsamarbetspartner. Och i morgon fredag är det femkamp mellan studenter och företagsrepresentanter.
Cleantech är tema i år. Själva mässan är öppen tisdag-onsdag nästa vecka. 150 företag möter 10 000 besökare.
– Vi var tvungna att tacka nej till väldigt många företag, för att det inte skulle bli för trångt. Ett angenämt problem detta, säger Daniel Lyngman, som säger att man inte märkt av någon kris.
– Snarare tvärtom, det är jättehögt tryck.
Armada 2.0 tar vid när den fysiska mässan stänger. Då kan KTH-studenter fortsätta att strosa runt i utställningshallarna och gå på konferens. Utställarna kan alltså marknadsföra sitt företag 24 timmar om dygnet, i en månad framöver.
I den virtuella miljön används den senaste tekniken för sofistikerad kommunikation med besökaren, som chatt, streaming media, diskussionsforum, visitkort, e-post, länkar till hemsida, nyhetsbrev, tävlingar, giveaways. Företagen kan via matchmaking nå studenter med rätt profil och med FAQ ge snabba svar på vanligaste frågorna och därmed avlasta företagets hr-funktion.