Karriär

Arbetsgivaren ser dig

Allt fler arbetsgivare använder sig av sociala medier för att kolla upp potentiella medarbetare. Foto: Colourbox

Vad du gör på internet kan påverka framtida anställningar. En ny rapport visar att sociala medier blir allt viktigare vid rekrytering.

Publicerad

Facebook, Linkedin och internetsökningar i största allmänhet spelar en allt större roll när arbetsgivare ska kolla upp potentiella medarbetare.

En ny enkät, gjord av Stockholms Handelskammare och Bisnode, visar att 45 procent av arbetsgivarna gör bakgrundskontroller på Facebook vid en rekryteringsprocess. Elva procent av dessa gör det regelbundet. Det är en tydlig ökning jämfört med siffrorna från en liknande undersökning 2012 då siffran låg på åtta procent.

42 procent av arbetsgivarna har också använt sig av det mer företagsorienterade nätverket Linkedin för att kontrollera kandidater.

Utöver sociala forum tycks även internet i sin helhet få en allt större roll i rekryteringsprocesser. Nästan 40 procent av arbetsgivarna har använt sig av sökningar på internet, till exempel via Google, i sin rekrytering. Det som arbetsgivarna hittar tycks också få en allt större roll. 22 procent av respondenterna svarar att de någon gång har sorterat bort en kandidat med anledning av information de har fått om personen via sökningar på internet.

Enligt Stockholms Handelskammare har också flera respondenter vittnat om dilemmat mellan att arbetsgivaren vill ha så mycket information som möjligt, och att skydda den sökandes identitet. I enkäten besvarar en respondent frågan om de informerar kandidaterna: ” Ja, men inte genom att undlåta att skaffa den information vi behöver. Däremot är vi öppna med att vi inhämtar info så att individen kan ”hoppa av” rekryteringsprocessen om han/hon vill.”

Undersökningen

Undersökningen är genomförd mellan den 2 och 18 januari 2013. Ett e-mail med länk till ett enkätverktyg skickades ut.

Enkäten riktades till rekryteringsansvariga på företagen. Totalt deltog 886 respondenter av 5 027 tillfrågade.

29 procent av respondenterna representerar företag med fler än 500 anställda, 34 procent representerar företag med mellan 101 och 500 anställda, 24 procent representerar företag med mellan 50 och 100 anställda och 13 procent representerar företag med färre än 50 anställda.