Karriär

"Alla passar inte som specialister"

”Det är skillnad mellan att vara projektledare för en rondell och för ett projekt med 25 miljarder i budget”, säger Rolf Lundgren som är ansvarig för att Trafikverket får rätt chefer, specialister och projektledare. Här Trafikverkets arbete med Hallandsåsen. Foto: Staffan Andersson. Trafikverket
Rolf Lundgren Foto: Trafikverket

Trafikverket har en utvecklingsmatris för chefer, projektledare och specialister.<br/> – Det synliggör all kompetens, vi finner människor som vi inte visste fanns, säger Rolf Lundgren, personalstrateg.

Publicerad

CPA, Career Path Appreciation, är ett sätt att bedöma människors förmåga att fatta beslut och har sin grund i systemteori. Metoden och teorierna var en aha-upplevelse för Rolf Lundgren när han stötte på den i slutet av 80-talet.

Han hade då länge arbetat med rekryteringsfrågor och ifrågasatte de gängse begåvningstesten.

– Enligt de testen är vi färdigutvecklade i 20–25 årsåldern, men det vet ju alla att vi utvecklas genom hela livet, säger Rolf Lundgren.

Han letade efter ett annat sätt att förstå hur vi människor organiserar oss och fattar beslut i arbetet. Det hittade han i den amerikanska CPA-metoden, som han har infört på Trafikverket. Där ansvarar han för bland annat för att rätt personer blir chefer, projektledare och specialister.

Med utgångspunkt i CPA-metodens tänkande kring kapacitet och potential att utvecklas har verket byggt en matris.

– Det är inte så att vi djup­inter­vjuar alla, utan vi använder teorierna för att bygga strukturer. Vi behöver specialister som är duktiga på broar, geoteknik eller vad det nu kan vara. Djup kunskap inom ett område är ovärderligt, men det behöver inte innebära att man är skicklig på att se bredare lösningar mellan olika teknik­­områden.

– Därför behöver vi även ingenjörer som kan tekniken, men också förmår att sätta den i relation till affärsmässiga bedömningar och förstår sig på avvägningen mellan kostnad och kvalitet.