Polarforskarna ska frysa in sitt fartyg i 13 månader

2019-08-21 08:26  
Isbrytaren Polarstern vid Antarktis 2013. Foto: Alfred Wegener Institute/Stefan Hendricks

1893 lät Fridtjof Nansen sitt fartyg frysa fast, med målet att strömmarna skulle föra isen till nordpolen. Nu ska den största polarexpedition någonsin upprepa konceptet.

Efter expeditionerna kring och på Grönland på 1880-talet tänkte Norges upptäcktsresande Fridtjof Nansen ta sig an det optimala målet – nordpolen. Hans tanke var att låta sitt träfartyg Fram frysa fast i isen för att sedan flyta med strömmarna till slutpunkten. Idén baserades på en vetenskaplig artikel i Morgenbladet om en transpolär ström, en teori som utgick från upphittat vrakgods.

Nansens polarexpedition färdades öster om Nordostpassagen längs Sibiriens kust, och den 22 september 1893 frös Fram fast i isen. Tyvärr hade de inte hunnit ta sig tillräckligt långt österut, och efter två övervintringar ombord gav sig en rastlös Nansen med eldaren Hjalmar Johansen av på skidor med tre hundspann mot nordpolen. Punkten låg då 60 mil bort och teamet misslyckades.

Tre år senare hade dock isen transporterat Fram till öppet vatten i Nordatlanten och Nansen hyllades som en hjälte. Under expeditionen hämtades data in om Ishavets vattendjup, strömmar och packisens tjocklek. Till detta hade ju ingen annan människa tagit sig längre norrut.   

Läs mer: De tar luftskeppet till Nordpolen – nu säljs biljetterna

Nu ska en expedition under ledning av tyska Alfred Wegener Institute göra samma sak. Nästa månad avgår isbrytaren Polarstern från Trömsö. När det tyska forskningsfartyget väl har frusit fast i isen ska hon driva med strömmen i hela 13 månader, bland annat över nordpolen. Forskarna ombord får återse tysk hamn först under hösten nästa år. En av de största utmaningarna blir den psykiska stressen av att sitta fast på världens topp.

"Multidisciplinary Drifting Observatory for the Study of Arctic Climate" omfattar totalt 600 forskare från 17 länder – därmed är MOSAiC den största polarexpeditionen till dags datum. Det har tagit åtta år och kostat 1,3 miljarder att sjösätta projektet. Polarstern ska servas av fyra andra isbrytare samt en rad flygfarkoster.

Personalen beväpnad

Från höstens första isbildning tills dess att islossningen inleds under nästa sommar ska MOSAiC samla in data om Arktis fysiska-, geokemiska- och biologiska system, som är under snabb förändring. Fokus kommer att ligga på utvecklingen under de senaste fyra årtiondena. Man får även stöd av observationer ovanifrån, bland annat i form av satelliter och ballonger. 

Läs mer: Fynd kan lösa 120 år gammal gåta om Andrée-expeditionen

Planen är att frysa in fartyget där havsisen till stor del är ung, men samtidigt tjock nog att arbeta på. Forskarna ska upprätta ett nätverk av stationer så långt bort som fem mil från fartyget. De ska bland annat utreda om en tunnare is ger mer solljus i vattnet, vilket skulle kunna påverka växtplankton. En annan fråga är hur smältvattenpooler som förmörkar isen snabbar på smältningen.  

Detta är inget riskfritt äventyr. På drift kan fartyget inte undvika stormar. Om ett medicinskt nödläge uppstår måste man snabbt bygga en landningsbana på isen. För ändamålet har flygbränsle stuvats på en rad ryska öar. För att undvika attacker från isbjörnar är expeditionen utrustad med värmekameror och snubbeltrådar, samt beväpnad personal. Det rapporterar Science.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt