INNOVATION
De siktar på grönare däck – med gummi av björknäver
KTH-avknoppningen Reselo har fått en rivstart med sitt gummi som tillverkas av björkbark. Förutom däcktillverkaren Nokian samarbetar uppstartsbolaget även med skoföretag och fordonsindustrin.
Varje år tillverkas 15 miljoner ton fossilbaserat gummi i världen, något som ger upphov till stora koldioxidutsläpp. Att ersätta fossilgummi med naturgummi är ingen hållbar lösning eftersom gummiträdsplantager hotar regnskog och matproduktion.
Samtidigt behövs gummi i massvis av produkter, från bildäck och tätningslister till leksaker och skosulor. Därför letar företag i alla möjliga branscher med ljus och lykta efter grönare gummialternativ.
Läs mer: Milstolpe för svensk cementuppstickare
Det förklarar intresset för lilla Reselo, som utvecklar ett biogummi helt baserat på en restprodukt från skogsindustrin: björknäver. Startup-bolaget bygger på forskning vid KTH och Wallenberg Wood Science Center, och tre år efter starten samarbetar företaget med däck- och skotillverkare såväl som fordonsbranschen.
– Vi kan ersätta både natur- och fossilgummi, men vårt huvudmål är att ersätta det fossila eftersom det ger störst klimatpåverkan, säger Josefin Larsson, produktansvarig på företaget.
Luktar som lakrits
I Reselos labb i Flemingsberg söder om Stockholm ligger näverbitar i aluminiumformar på bänkarna. I ett dragskåp står en näversoppa och puttrar.
– Vi plockar ut det som är böjligt ur barken och sätter ihop det igen, förklarar Thomas Baumgarten, uppfinnaren bakom materialet.
Det böjliga ämnet heter suberin, en polyesterbiopolymer. Reselo extraherar ämnet genom att koka bark i olika kemiska lösningar och filtrera blandningen i flera steg. Resultatet blir en kletig massa som gräddas i en ugn i cirka 90 grader C. Ut kommer ett patenterat rågummi som kan vara lockande för gottegrisar – de svarta, glansiga bitarna luktar som lakrits.
Enligt Reselo är den stora fördelen gentemot andra gummiersättare att materialet kan härdas och användas som ersättning till 100 procent.
– Det är härdningen som är vår “secret sauce”, säger vd Henrik Otendal.
Skosulor och däck
Rågummit blandas med olika ingredienser för att få de egenskaper som önskas. På en bänk i labbet finns exempelvis prover på ett flexibelt och nötningståligt gummi. Det är avsett för en yttersula som Reselo utvecklar till en stor skotillverkare. Företaget är än så länge hemligt.
Samarbetet med Nokian Tyres är däremot offentligt. Reselo vann i fjol den finska däcktillverkarens innovationstävling i konkurrens med 50 deltagare från 18 länder.
– Vi tror att Reselo kommer att bli en av grundstenarna i vårt mål att 50 procent av råmaterialen i våra däck ska vara förnybara eller återvunna år 2030, sade Nokians utvecklingsdirektör Teemu Soini i ett uttalande i början av året.
Reselo ingår även i innovationshubben Mobility Xlab, där fordons- och industriföretag som Volvo Cars, Polestar och AB Volvo samarbetar med startupbolag.
Än så länge tillverkas biogummit i små batcher på några kilo. En framtida utmaning blir att skala upp volymerna och att finansiera en storskalig fabrik. Då krävs även god tillgång på björkbark, en restprodukt som i dag eldas upp. Enligt Reselo producerar skogsindustrin i Sverige och Finland björkbark som skulle kunna räcka till 200 000 ton gummi per år.
Hur mycket minskar ert gummi koldioxidutsläppen?
– IVL gjorde en rapport som visade att utsläppen halverades. Sedan dess har vi förbättrat processen, säger Josefin Larsson.
Blir det dyrare?
– Vi ser ett stort intresse för att marknadsföra sig som mer hållbar, och vårt gummi har ett premiumpris. Men om exempelvis en skosula med vårt gummi får en sko att kosta en dollar extra kanske det inte spelar så stor roll, säger Josefin Larsson.