KTH-studenternas nätverk för hjälp med läxor växer snabbt

2020-12-20 07:00  
Sophie Åström, en personerna bakom Facebook-gruppen ”Gratis mattehjälp online”. Foto: Privat

Tusentals frågor om matematik, fysik och kemi från skolelever med distansundervisning har strömmat in till det nätverk för läxhjälp som startades av KTH-studenter i våras. Och allt fler volontärer står beredda att hjälpa till.

Det var i mars som KTH-studenterna Sophie Åström och Måns Nilsson tog initiativet till Facebook-gruppen ”Gratis mattehjälp online”. Syftet var att hjälpa distansstuderande gymnasieelever som våndades över krångliga matematikuppgifter. Projektet fick en rivstart när tusentals personer sökte sig till gruppen.

Tio månader in i pandemin, som tvingat allt fler elever på gymnasiet och högstadiet att plugga hemifrån, har nätverket vuxit och Facebook-gruppen samlar nu 29 000 elever och hjälpande volontärer.

Numera har KTH-gruppen fått förstärkning av studenter från andra universitet, men i staben av läxhjälpare finns också verksamma och pensionerade lärare. Dessutom står yrkesverksamma ingenjörer och forskare beredda att rycka in för att lotsa eleverna till egna lösningar på knepiga skoluppgifter.

– Jag tycker att det är fantastiskt att så många människor väljer att ge av sin tid och kunskap helt frivilligt. Jag är nästan chockad att så många vill hjälpa till av ren välvilja och det är ju på grund av dem som det här fungerar, säger Sophie Åström.

Mer än bara matte

Det visade sig tidigt att inte bara matteuppgifter är snåriga att hantera utanför lektionssalarna. Därför erbjuds nu också hjälp med exempelvis fysik, kemi och biologi. Dessutom har en hjälpkanal för programmering tillkommit och en chatt för elever som är intresserade av ingenjörsyrket.

– Här kan man ställa frågor om utbildningar och om det till exempel krävs mycket matte. Här kan vi studenter ge vårt perspektiv, och tidigare studenter kan berätta om arbetslivet.

Läs mer: Ny utbildning ger blivande ingenjörer dubbel kompetens

Behovet av stöd under distansundervisningen tycks stort, och ledningsgruppen har tappat räkningen över alla frågor som strömmar in.

– Den uppfattning jag har är att det är en stor omställning med distansundervisningen även för lärare. Och om det går att avlasta dem lite så tror jag att det är värdefullt.

För att kunna hantera mängden frågor har studenterna vidareutvecklat konceptet. Läxhjälpen utgår nu från webbplatsen DoTheMath, dit en ny app som underlättar webbaserade chattar, har kopplats. Frågorna i appen skickas sedan vidare till chattverktyget Slack och fördelas bland hjälparna

– Det här gör det både enklare och säkrare för eleverna att få hjälp. Ingen registrering behövs, de kan vara anonyma och ställa sina frågor

Positiva reaktioner

Reaktionerna från användarna har varit mycket positiva, berättar Sophie Åström.

– Vi har fått jättefin feedback från både elever, lärare och frustrerade föräldrar. Vissa elever skriver ”tack, nu tycker jag matte är roligt igen” eller ”nu är jag äntligen sugen på att söka vidare till andra studier”. Det känns jättekul när de verkligen känner sig hjälpta.

Initiativet har fått mycket uppmärksamhet och även resulterat i ett stipendium från Mälardalsrådet med motiveringen att studenterna bidragit till kunskapsutveckling. Ledningsgruppen valde dock att skänka pengarna till en välgörenhetsorganisation som stöttar utbildning av flickor.

– För oss är det viktigt att vår hjälp fortsätter att vara ett volontärt initiativ, så vi kör på utan bidrag.

Sophie Åström studerar själv på distans till civilingenjör i maskinteknik och är inne på sitt sista år. Trots att många timmar nu lagts på läxhjälpen har hon inga problem att hinna med studierna.

– När vi drog igång det här blev det kanske lite mer att göra, men det fungerar eftersom så många bidrar. Det är ett teamwork, och om alla gör lite kan man åstadkomma väldigt mycket.

Fakta: DoTheMath

Läxhjälpen, som främst vänder sig till elever på högstadiet och gymnasiet, är gratis och utgår från webbplatsen Dothemath.se, men information finns också på Facebookgruppen ”Gratis läxhjälp online”.

Frågorna ställs antingen via en webb-app eller direkt i chattverktyget Slack, där volontärer med kunskap i olika ämnen besvarar dem. En mängd olika chattkanaler finns för olika ämnen och årskurser. En grupp moderatorer övervakar säkerhet och att allt fungerar som det ska

Volontärer finns tillgängliga en stor del av dygnets alla timmar, men studerande nattugglor kan behöva vänta en stund på svar.

Hjälpen ska ses som en vägledningsfunktion. Det innebär att volontärerna guidar eleverna till egen lösning av problem eller förståelse för ämnesområden som kan upplevas krångliga.

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap