Hållbar industri
Volvo och leverantörerna i gemensamt utspel
Läget är akut för underleverantörerna. Konkurserna skjuter i höjden. Och viktiga sekvensleverantörer väntas flytta från landet. Volvo och Fordonskomponentgruppen förbereder därför ett gemensamt utspel för att sätta press på regeringen.
Oron ökar på Volvo Personvagnar. Varje ny konkurs bland de svenska leverantörsföretagen betyder att Volvos industriella bas försvagas. Och varje sådan försvagning innebär att de stora utlandsägda sekvensleverantörer Volvo har i sin närhet blir allt mindre intresserade av stanna i Sverige.
Möjligen kan det vara intressant för Delphi, Johnson Control, Michelin, Lear och de andra jättarna att behålla något säljkontor eller agent, men i övrigt retirera.
– Risken är nu överhängande att några sekvensleverantörer försvinner. Såvida det inte omedelbart tas till åtgärder, säger Bernt Ejbyfeldt, inköpsdirektör på Volvo personvagnar.
Det som enligt Volvo måste hända är att regeringen förstår allvaret i krisen och – som i andra biltillverkande länder – börjar agera på allvar för att stötta leverantörsföretagen.
– Det måste helt enkelt bli möjligt för leverantörsföretagen att få lån, säger han.
Den senaste tiden har Volvo haft allt tätare diskussioner med Fordonskomponentgruppen, FKG, med syftet att öka pressen på regeringen. Bernt Ejbyfeldt och FKGs vd Svenåke Berglie räknar med att snart träffa näringsministern Maud Olofsson.
Volvo följer nu nästan dagligen utvecklingen i leverantörsföretagen. Den interna leverantörslistan, som omfattar ett hundratal företag, förändras snabbt. I vissa fall handlar det om att hitta alternativa leverantörer.
Stöttar ni dem som ligger mest illa till?
– Ja. Vi försöker konsolidera de leverantörer som är viktiga och som vi tror på. Vi kan till exempel försöka påverka en leverantör att köpa upp eller gå ihop med en annan – som exempelvis riskerar konkurs. Ibland hjälper vi dem att förhandla, för att till exempel få krediter.
– Viktigast är nog ändå att Volvo är med och för deras talan i olika sammanhang, till exempel mot regeringen.
Har Volvo under åren pressat leverantörerna för hårt och till exempel krävt stora kostnadsreduceringar?
– Tror inte det, åtminstone inte jämfört med många andra biltillverkare. Vi har försökt samarbeta långsiktigt. Men bilindustrin är en tuff bransch, det gäller oss likaväl som leverantörerna.
Flera biltillverkare i andra länder har medvetet prioriterat de inhemska levererantörerna och har bilar med en större andel komponenter från det egna landet. Borde Volvo ha agerat på det sättet?
– Nej. Även om det är en fördel att ha leverantörer som talar samma språk och ligger nära Torslanda. Vi kan inte prioritera svenska leverantörer om de inte är konkurrenskraftiga. Vi köper från dem som är bäst. Tyvärr är de inhemska ofta för små och klarar inte att leverera hela system.