Hållbar industri
Uppstickare med kunder i superklass
Med en egenutvecklad mjukvara ser svenska Syncron till att industribjässarna ständigt kan ha rätt vara på rätt plats vid rätt tid.
Med Investor som huvudägare och referenskunder som Volvo, Alfa Lava, Atlas Copco, Tetrapak, Trelleborg, Electrolux och Sandvik har det snabbväxande uppstickarföretaget Syncron tagit sig in på en marknad som annars domineras av jättar som SAP och Movex. Syncron arbetar med det som kallas supply chain management, eller logistik.
- Med vår programvara behöver företagen inte byta ut något av sina gamla system, de kan lägga vår lösning ovanpå och integrera alla sina befintliga it-system i den, säger Anders Grudén, vd på Syncron.
Leveranssäkerheten ökar, liksom servicegraden, lagernivåerna kan dras ner till ett minimum och varor beställs automatiskt till rätt plats vid rätt tid.
De globala storföretagen ställs ständigt inför stora förändringar, allt ifrån byte av leverantörer och introduktioner av nya produkter till att integrera ett uppköpt företag eller byta ut ett affärskritiskt system, utvecklat på 1970-talet.
- Hela 20 procent av storföretagens kostnader är relaterade till logistiken. Med vårt system kan dessa kostnader minskas med 20-30 procent, och förändringarna blir inte längre så plågsamma, säger Anders Grudén.
Att Syncron, som är ett litet företag, med i dag 90 anställda, lyckats ta sig in på de globala storföretagens it-avdelningar beror, enligt Anders Grudén, på två faktorer:
* Syncron var tidigt ute med en innovativ tanke; att integrera många it-system, det som i dag allmänt kallas SOA, Server Oriented Architecture.
* I Sverige finns ett stort antal storföretag. Globaliseringen gjorde behovet att kunna integrera it-systemen akut.
- Vi kommer naturligtvis att få konkurrenter. Men vi har redan en stor kundbas, och nu ska vi fortsätta att växa ut i världen.
Europa är redan erövrat, nu står den amerikanska marknaden på tur och därefter Japan och Kina, .