Industri
SSAB drabbas av fordonskris
Krisen inom bilindustrin drabbar även SSAB. Efterfrågan på fordonsplåt minskar och det gör att stålbolaget nu minskar produktionen i sina svenska anläggningar.
SSAB Tunnplåt säljer plåt till företag som tillverkar exempelvis krockskydd och stötfångare till bilar. I Borlänge tillverkas också tjockare plåt till rambalkar, flak, containrar och kranar.
Grovplåt i Oxelösund tillverkar slitplåt till grävskopor, dumperflak, flak till lastbilar och konstruktionsstål till bland annat kranar.
Nu visar SSABs prognoser att båda divisionerna kommer att backa under fjärde kvartalet 2008, jämfört med motsvarande period förra året.
Förutom bilkrisen påverkas SSAB av den finansiella krisen i USA och av en allmän nedgång i den globala efterfrågan på stål.
För tunnplåt handlar det om en minskning på 20 procent. Inom grovplåt – som gör mer specialiserade produkter - väntas nedgången bli cirka 10 procent.
Det har spekulerats i att SSAB planerar att stänga masugnar för att möta nedgången. Det är inte aktuellt för tillfället, enligt Catarina Ihre, som ansvarar för stålbolagets information till investerare.
Men med tanke på det rådande marknadsläge går ingenting att utesluta, sa SSABs vd Olof Faxander till Nyhetsbyrån Direkt tidigare idag.
Chefen för Tunnplåtsdivisionen, Martin Lindqvist, säger till SR Norrbotten att det finns flera alternativ om nedgången fortsätter och företaget måste dra ner produktionen ytterligare.
Enligt Lindqvist kan det gälla stängning av en masugn i antingen Luleå eller Oxelösund eller verksamhet i USA.
Verksamheten i Nordamerika kan drabbas extra hårt av den vikande konjunkturen, eftersom divisionen tillverkar vanligt standardstål. För fjärde kvartalet räknar SSAB med en nedgång på cirka 30 procent i den amerikanska delen av bolaget.
Världens största ståltillverkare, Arcelor Mittal, planerar att minska sin produktion med 30 procent under fjärde kvartalet i år. Bolaget har redan meddelat att det tillfälligt stänger totalt 13 smältugnar i Västeuropa.