Hållbar industri
Scania i Falun taggar upp
Från fem-sex stopp om dagen till nära noll. Det är resultatet av ett nytt rfid-system, som Scania installerade i somras på kardanaxelmonteringen i Falun.
Små cirkulära "taggar", brickor stora som femkronor, sitter i överdelen på varje hänganordning i transportsystemet på måleriet i Falun.
Dessa brickor innehåller data och nummer för identifiering av den kardanaxel som hänganordningen bär på.
Brickorna läses av med rfid-läsare, alltså radiovågor, som är utplacerade vid varje arbetsstation. Informationen går sedan vidare till ett styrsystem som håller reda på varenda kardanaxel - vad det är för axel, vad som gjorts och vad som ska göras med den, var i buffertlagret den ska placeras och så vidare.
Tidigare hade man ett system med en hålplatta på varje kardanaxel och optiska avläsare för att hålla koll på kardanaxlarna på linan i måleriet. Men det samlades lätts smuts på både hålplattorna och avläsarna. Det blev stopp, inte sällan upp till fem-sex stopp om dagen.
- Med det nya systemet har vi nästan inga störningar. Vi sparar mycket tid, säger Håkan Lindgren, projekt-ledare på Scania i Falun.
Linan med rfid-taggarna transporterar färdiga kardanaxlar i en mängd olika storlekar och utföranden. Axlarna passerar genom ett tvätteri, därefter en station där tvättvattnet blåses bort, sedan ett måleri och en torkugn innan de placeras i ett buffertlager.