Rätt, men ändå fel. Så tycker de läsare som Ny Teknik ringde upp när Volvoaffären blev offentlig. Med huvudet förstår de flesta att det är rätt att gå ihop med Ford. När hjärtat ska vara med blir det svårare. Men även en Ford kan få pulsen att slå snabbare. Se själva.
Skriv till Ny Teknik Industri, adressen är:
NyTeknik Industri/Brev 106 12 Stockholm. Epost: eddie.prockl@nyteknik.se
Lennart Holmberg, ingenjör, Kongsberg Automotive AB, Mullsjö:
- Ja, jag tror Volvo är för små för att i framtiden kunna få tillräckligt stora serier och volymer. Jag är inte särskilt förvånad att det blev så här.
Ola Slätteke, ingenjör, Stora Nymölla AB, Nymölla:
- Jag tror det är rätt för företaget. Men jag är lite osäker när det gäller jobben, fast även om de fortsätter ensamma är inte jobben säkrade. Man får bara hoppas att Ford satsar på Volvo.
Kari Nilsson, ingenjör, Celsius Tech Electronics, Järfälla:
- Jag tror att de gör rätt. De får svårigheter i framtiden annars, det kostar mer och mer att utveckla nya bilmodeller. Ekonomiska kalla fakta visar att allt fler bilbolag slås samman.
Sören Sjöberg, ingenjör, Sandvik Steel AB, Sandviken
- Nej, jag tycker det är fel. Jag är lokalpatriot och vill att Volvo skall vara svenskt. Det handlar om den svenska folksjälen, det är känslomässigt.
Göran Olsson, Forskningsingenjör, Sunds Defibrator, Sundsvall
- Volvo gör nog rätt, ledningen ser nog till det bästa för företaget. Men sen kan man ju inte veta om det är bäst för Sverige eller samhället. Volvo är ju det svenskaste företag vi har så man tycker ju att det är synd.
Per Börjesson, Systemingenjör, Saab Dynamics,Linköping:
- Amerikanarna har säkert räknat på det här och ser att de tjänar på det och för företaget Volvo och företagsledningen är det nog en vinst. Men det är en annan sak med Sverige, där kanske det inte är lika bra. Men det är bra att det inte blir samma ägare i Volvo och Saab, då skulle man nog rationalisera och se samordningsvinster. Det har varit bra med konkurrensen mellan Saab och Volvo, det har gett bra produkter.
Torbjörn Estgren, ingenjör, Bofors Underwater System AB, Motala:
- Volvo gör säkert rätt, men jag tycker det är fel. Företagsekonomiskt och strategiskt är det sannolikt bra, men jag tycker det är tråkigt för Sverige.
Gustaf Flodström, ingenjör, ABB Robotics Products AB, Västerås:
- Ja, tyvärr tror jag att det är rätt. Det är oerhört tråkigt för Sverige. Men jag tror Volvo blir för små på marknaden annars.
Peter Ståhl, ingenjör, ITT Flygt AB, Solna
- Jag tror att de gör rätt ur ekonomisk och företagsekonomisk synvinkel. Produktutveckling och nya plattformar kostar så mycket att de inte klara det i framtiden. Men jag har hjärtat någon annanstans, för oss svenskar är det synd.
Kjell Wallin, ingenjör, Perstorp AB, Perstorp:
- Jag tror att det är rätt att de koncentrerar verksamheten på att göra det de är bra på, även om det naturligtvis svider i hjärtat. Men den tiden är förbi då ett företag kunde hålla på med många saker, vara en slags diversehandel, det går inte idag. Då är det bra att Volvo koncentrerar sig på det de tror på.