Leveransproblem för Electrolux: Höjda priser att vänta

2021-07-20 15:36  
Vitvarujätten Electrolux flaggar för fortsatt komponentbrist och höjda priser. Foto: Electrolux

Vitvarujätten Electrolux flaggar för fortsatt komponentbrist och höjda priser.

– Vi har en hög efterfrågan på våra produkter. Vi har fokuserat på innovationer som ligger väl i tiden med tanke på de behov som man har i pandemin, säger vd:n Jonas Samuelson.

Läs mer: Electrolux tar hjälp av ellastbil från Einride

Han säger att många vill variera sin matlagning och ta hand om sitt hem, och att Electrolux produkter därför ligger i linje med konsumentens behov.

– Därför blir det lättare för oss att få igenom de prishöjningar som vi behöver för att kompensera för de högre kostnaderna, säger Jonas Samuelson.

Fortsatt komponentbrist

Det är inte första gången vitvarujätten Electrolux genomför höjningar på sina slutpriser på grund av ökade produktionskostnader. En gynnsam global efterfrågan har under flera år gjort det svårare för produktionen att hålla jämna steg.

Läs mer: Fortsatt halvledarbrist slår mot Volvos lastbilstillverkning

Sedan slutet av förra året har komponentbristen ökat och lett till störningar, inte minst för vitvaruföretagen där efterfrågan ökat kraftigt. Jämfört med andra kvartalet 2019, innan pandemin slog till, har Electrolux en tillväxt på 16 procent, uppger Jonas Samuelson.

Läs mer: Test: Tre "lyxiga" robotdammsugare

Men även om bolaget har genomfört prishöjningar tidigare säger han att kraftigt stigande kostnader på nya områden gör situationen annorlunda.

– Sjötransportkostnader har ju till exempel mångdubblats och det brukar vi inte se. Vi har den här typen av faktorer där vi ser en väldigt explosiv kostnadsökning. Det är ovanligt, säger Jonas Samuelson.

Svårare att möta efterfrågan med mindre buffert

Buffertarna i Electrolux produktionssystem blir lägre och möjligheterna att möta förändringar i efterfrågan på en viss produkt blir därmed svårare.

Läs mer: H&M, Ericsson och Electrolux har högre utsläpp än hela Sverige

Behövs annorlunda komponenter som inte finns i lager blir möjligheten att snabbt ändra produktionen sämre. Och komponentbristen spår Jonas Samuelson kommer att fortsätta in i tredje kvartalet.

– Det är det vi pratar om när vi pratar om en “mismatch" mellan efterfrågan och produktion. Då är konsekvensen att vår flexibilitet blir lägre. Det leder till högre kostnader och även att vi får brister på vissa produkter och längre leveranstider. Det är inte en situation vi gillar men vi måste komma ihåg att det är i relation till en efterfrågan som är på toppnivåer, säger han.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer