Hållbar industri

Ingenjörsbrist tvingar bort bilindustrin

Redan om två år råder en brist på 11000 ingenjörer i tysk bilindustri. Det kan tvinga företagen att lägga verksamhet utomlands.

Publicerad

Finansrådgivaren Pricewaterhouce Cooper säger i en nyutgiven prognos att uppgången för tysk bilindustri hotas av brist på kvalificerad arbetskraft.

De utmaningar som branschen står inför när det gäller att utveckla eldrift, effektivare förbränningsmotorer och viktbesparande karosser kan äventyras av att tusentals ingenjörer saknas som kan ta sig an forsknings- och utvecklingsuppdrag, både bland biltillverkare och underleverantörer.

- Fler och fler biltillverkare öppnar forskningsavdelningar i anslutning till sina utländska produktionsenheter, kommenterar Felix Kuhnert som gör analyser om bilindustrin hos Pricewaterhouse Coopers.

Det ser inte bättre ut under den kommande tioårsperioden, tror Kuhnert. Medan 450000 ingenjörer pensioneras kommer bara 400000 nya att finns som ersättare.

För industrin återstår då bara att flytta ut även utvecklingsverksamheten utanför landets gränser.