Hållbar industri
Hyundais robot ska ta hand om bilköparna

DAL-e möter kunderna i Hyundais showroom. Den nya roboten kan föra en dialog, skilja mellan olika ansikten och berätta om tekniken i bilarna.
Sociala robotar vars uppgift är att interagera med människor har funnits länge, men försöken med att etablera dem som en naturligt integrerad del i samhället har ännu inte lyckats – trots många försök. För hittills har kundernas respons inte motsvarat branschernas förväntningar.
Ett exempel är introduktionen av den lilla roboten Fabio, som skulle hjälpa kunderna i en matbutik. Men den information han gav visade sig vara knapphändig och vissa besökare upplevde rädsla istället för att känna sig hjälpta. Så 2018 fick Fabio sparken.
Nu gör Hyundai Group ett försök med ett liknande upplägg. De har presenterat DAL-e, en avancerad robot som inledningsvis ska ge kundservice till besökare vid koncernens showroom. Det finns dock vidare planer på att den även ska anpassas till andra områden. Det skriver Hyundai i ett pressmeddelande.
I och med köpet av Boston Dynamics stärkte biljätten sin position inom ett område där de redan ligger långt fram, och den nya roboten är utvecklad hemma i Korea. Med sin ai ska DAL-e kunna processa talat språk och föra en vettig dialog. Den kan identifiera och särskilja olika ansikten och tar sig runt autonomt.
– DAL-e är nästa generations serviceplattform, som kan erbjuda en automatiserad kundservice närsomhelst. Den förväntas bli en budbärare med kapacitet för att konstant leverera meddelanden till kunderna på ett sätt som är mer intimt och personligt än med konventionella robotar. Med fortsatta uppdateringar och förbättringar kommer DAL-e att ge våra kunder en fräsch och behaglig upplevelse i en kontaktfri miljö, säger Dong Jin Hyun, som är vice vd och chef för Hyundais Robotics Lab.
DAL-e har fått ett "vänligt ansikte" som ska spela på människors emotionella strängar. Namnet är kort för, "Drive you, Assist you, Link with you-experience". Robotens dimensioner är 116 x 60 x 60 cm med en vikt på 80 kg. Enligt Hyundai innebär det att den är lättare än de robotar med liknande arbetsuppgifter som finns på marknaden.
Roboten ger information, lotsar runt kunderna i lokalen, men ska även agera mask-polis om någon dyker upp utan munskydd. Med utgångspunkt från den pågående piloten i Seoul ska sedan fler DAL-e rulla ut i Hyundais och Kias showroom.