Hållbar industri

Här blir syslöjden digital

Slöjdläraren Helena Bäckström bjöd in utbildningsminister Gustav Fridolin till Gärdesskolan i Sollentuna. Eleven Ida Spennare visar sina arbeten. Foto: Christian Rhen
Slöjdläraren Helena Bäckström bjöd in utbildningsminister Gustav Fridolin till Gärdesskolan i Sollentuna. Eleven Ida Spennare visar sina arbeten. Foto: Christian Rhen
Gustav Fridolin tittar intresserat när Daniel Moali visar sina arbeten. Foto: Christian Rhen
Gustav Fridolin tittar intresserat när Daniel Moali visar sina arbeten. Foto: Christian Rhen
Liam Lindblad, med virkningen, och Jesper Wallengren i samtal med ministern. Foto: Christian Rhen
Liam Lindblad, med virkningen, och Jesper Wallengren i samtal med ministern. Foto: Christian Rhen
Daniel Moali med instruktionerna på skärmen. Foto: Christian Rhen
Daniel Moali med instruktionerna på skärmen. Foto: Christian Rhen
Instruktioner till uppgifterna finns digitalt. Foto: Christian Rhen
Instruktioner till uppgifterna finns digitalt. Foto: Christian Rhen
Lina Lundmyr Bergman förklarar för Gustav Fridolin att datorerna tillför mycket i undervisningen. Foto: Christian Rhen
Lina Lundmyr Bergman förklarar för Gustav Fridolin att datorerna tillför mycket i undervisningen. Foto: Christian Rhen

Knyppla, virka och sy. Eller digital undervisning. Svaret är både och – i kombination.

Publicerad

Skolorna i Sollentuna norr om Stockholm var tidigt ute med surfplattor och datorer i undervisningen. För tidiga, visade det sig ibland då lärarna inte fullt ut behärskade att ta in datorerna i undervisningen.

Men nu har man kommit ikapp.

Alla elever har datorer och de används i alla ämnen. Även i ett så praktiskt ämne som slöjd.

– Vi använder datorerna som ett redskap som gör att lärarna kan lägga tid på undervisning. Eleverna kan ta till sig information genom en instruktionsfilm på hemsidan, säger Helena Bäckström, som bjudit in utbildningsminister Gustav Fridolin (mp) till en lektion.

Anledningen var en debatt som ifrågasatte slöjdens plats i läroplanen.

– De argumenten bygger på okunskap om slöjden och den arbetsprocessens betydelse, säger Helena Bäckström.

Och hon har ministern på sin sida.

– Här bevisar man att det inte finns något motsatsförhållande, som det verkat i debatten då en del vill ha mer programmering till exempel. Slöjden har en viktig plats i skolan, säger Gustav Fridolin under besöket i Gärdesskolans slöjdlektion.

Eleverna använder datorerna för att skriva loggbok där lärarna kan följa vad de gör samt se instruktioner om hur man gör för att trä en synål, sy sick-sack eller virka en maska.

– Jag tycker att datorn är viktig och det är bra att man inte behöver fråga lärarna hela tiden, säger eleven Lina Lundmyr Bergman.

Helena Bäckström har gjort många av instruktionsfilmerna själv.

– Jag tänkte tidigt att jag måste hitta ett sätt så att eleverna kan jobba självständigt och slipper sitta och vänta på min hjälp. Många slöjdlärare har väntearbeten som eleverna får jobba med tills läraren har tid att hjälpa till men det behöver inte vi.

Gustav Fridolin följer elevernas arbete och ställer frågor till dem. Han och regeringen har beslutat om mer digitalisering i läroplanen.

– Det är tydligt att slöjd är ett ämne som lämpar sig för att använda moderna hjälpmedel. Det sker väldigt naturligt här, säger han.

Helena Bäckström drömmer om ännu mer slöjd och slår ett slag för hur eleverna lär om olika material och hur den kunskapen kan användas för återbruk – vilket låter som ljuv musik för en partiledare för Miljöpartiet.

– Jag är förvånad över att det i dag förs diskussioner om slöjdens plats, vi måste se till så att materialen får längre livslängd, säger Gustav Fridolin och tillägger:

– Samtidigt har vi en arbetsmarknad där kreativ kompetens är mer efterfrågad än vad den var i industrisamhället.

Så slöjden är inte hotad?

– Att minska tiden för slöjd är inte aktuellt under min tid som utbildningsminister.