Hållbar industri

Gyron krockar fram siffror ur dockorna

Peter Björkholm på Imego har tagit fram nya krockdockor med mikrogyron i. De gör krocktester billigare. Foto: Sören Håkanlind

Billiga mikrogyron gör det möjligt att mäta rörelser noggrant utan hjälp av gps eller kameror. Den nya automationstrenden är att navigera som en ubåt.

Publicerad

<p>Bilföretagens krocktestdockor använder redan tekniken. De traditionella dockorna har en gulsvart cirkel på huvudet för att rörelserna ska kunna mätas med en filmkamera.

Men kameran kräver fritt synfält och är låst till en viss position. Volvo, Autoliv och Saab använder system som i stället använder avancerad rörelsemätning som bygger på gyroskop.</p> <p>- Det är framför allt intressant att gyron kan mäta rotationsacceleration, till exempel för huvudets rörelser, säger Peter Björkholm.</p> <p>Han är vice vd på Imego, forskningsinstitutet som har utvecklat modulen i krockdockorna. Den innehåller en kombination av gyroskop och accelerometrar, som under det korta, våldsamma krockögonblicket samlar data om rörelser i sex axlar.</p> <p>- Det hade inte gått att göra för tio år sedan. Modulen hade blivit för stor och tung, säger Peter Björkholm.</p> <p>MEMS-teknik, mikroelektromekaniska system, har gjort gyroskopen billiga. De finns i många vardagsprylar som telefoner och spelkontroller. I hårddiskar fungerar de som ett stötskydd genom att låsa läshuvudet om man tappar datorn i golvet. I kameraobjektiven sköter de objektivens bildstabilisering.</p> <p>De välkalibrerade och högpresterande gyron som behövs för industriella tillämpningar är fortfarande kostsamma, även om MEMS-gyrona ofta är billigare än alternativen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här