Hållbar industri

Europeiska bolag måste ta vara på sina fördelar

Norbert Andersson, bilreporter. Foto: Jörgen Appelgren

Trots att det säljs bilar som aldrig förr rullar flera europeiska biltillverkare mot avgrundens brant. Opel, Renault, Fiat, Peugeot och Seat är bilmärken med södra, östra och mellersta Europa som huvudmarknad, där eurokrisen har slagit hårt mot bilförsäljningen.

Publicerad

Men de som satsar på USA och Kina har fått se marknaden öka. Inte minst gäller det Kina, där det förra året såldes mer än 10 miljoner nya personbilar. Med nuvarande ökningstakt kommer landet att köra förbi både USA och Europa om tre–fyra år.

Den som vill växa i Kina måste också bygga bilarna där och anpassa dem till kinesernas krav. Volkswagen har gjort så i många år och är största utländska varumärke.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här