HÅLLBAR INDUSTRI

Scania om skarpa gränsvärden för grönt stål: ”Onödigt”

Lastbilschassi.
En lastbil består av cirka fyra ton stål.

Bör ”grönt” eller ”fossilfritt” stål ha en tydlig gräns för hur stora utsläpp som tillåts per kg produkt? En global standard är på gång men dröjer. Så här resonerar de svenska fordonsjättarna Scania och Volvo Group.

Scania la nyligen en första beställning av fossilfritt stål som H2 Green Steel så småningom ska tillverka i Boden.

Lastbilsjättens hållbarhetschef Andreas Follér berättade i en intervju med Ny Teknik att Scania inte har någon skarp gräns för hur stort utsläpp av växthusgaser som tillverkningen av stålet får ge upphov till. Kravet är i stället att det ska vara tillverkat genom vätgasreduktion och elektrisk ljusbågsugn snarare än i kokseldad masugn. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här