Wankelmotorn räddar elbilen

2009-09-22 23:00  

Tunga, dyra och otillförlitliga batterier är elbilens akilleshäl. Men nu finns lösningen i form av wankelmotorn. En liten, lätt och vibrationsfri motor som kan banta batterierna på vikt och kostnader samtidigt som räckvidden ökar.

Rekordmånga tillverkare har i höst presenterat en ström av elbilar. Men bilköparna är kallsinniga. Batterierna är dyra, tunga och känsliga. Få vill betala 100?000 kronor extra för en klumpig bil med begränsade innerutrymmen, sämre prestanda och kort räckvidd.

I det här läget lanseras wankelmotorn som elbilens räddare. Den ökar elbilens räckvidd samtidigt som den mer än halverar batterivikt och kostnader.

En av världens största konsultföretag inom motorutveckling, AVL, presenterade nyligen en körbar elbil med räckviddsförlängare i form av en wankelmotor på 250 cm³ som ger 18 kW. Till skillnad från hybridbilar likt Toyota Prius, eller laddhybrider som Chevrolet Volt, är wankelmotorn en ren hjälpmotor som bara används vid längre resor.

När laddningsnivån sjunker under en viss nivå går motorn in. Wankelmotorn går på konstant varvtal och energin som tillförs batterierna räcker för svensk motorvägsfart.

Med räckviddsförlängaren slipper bilföraren vara rädd för att bli stående med tomt batteri. Alla dagar med kortare resor går bilen bara på el från batterierna, som laddas via elnätet. När man gör längre resor ger hjälpmotorn den extra energi som krävs. Om man knappar in sitt resmål på bilens navigator kan denna räkna ut när hjälpmotorn ska gå igång samtidigt som man utnyttjar batteriet maximalt.

-?Vi har studerat flera olika motoralternativ, säger AVLs koncernchef Helmut List. Men wankelmotorn är liten, lätt och vibrationsfri. Att den har lägre verkningsgrad än dieselmotorn har mindre betydelse eftersom den hanterar så små energimängder.

Han räknar med att eldrivna bilar på sikt ersätter dagens bensin- eller dieselbilar.

Med de kalkyler som AVL använder kan räckviddsförlängaren dra ner nettokostnaden för Volvos nya elbil C30 BEV med 50 000 kronor enligt Ny Tekniks beräkningar. I konsumentledet blir prisskillnaden betydligt större.

Wankelmotorn som AVL byggt

* Wankelmotorn som AVL har byggt in i en Mini är på 18 kW, vilket ger 13 kW el nettoeffekt.

* Wankelmotorns cylindervolym är bara 250 cm³ och den är närmast vibrationsfri och därmed tyst.

* Tack vare det höga varvtalet kan generatorn vara mindre och därmed billigare än om man hade använt en kolvmotor.

* Kostnaden för motorpaket inklusive generator, ljuddämpare och avgasrening beräknas till 20?000-30?000 kronor.

* Motorn ger låga utsläpp av kväveoxider, men högre av kolväten. Dessa tar dock katalysatorn hand om.

Uppfanns på femtiotalet

Wankelmotorn utvecklades av Felix Wankel i början av 1950-talet.

Den tyska biltillverkaren NSU utrustade några modeller med motorn, men tekniska problem fick tillverkningen att upphöra efter några år.

Japanska Mazda har lyckats komma tillrätta med de flesta av motorns problem och den driver företagets sportbil RX8.

Man har också utvecklat en vätgasdriven version av motorn som då i princip kan få noll­utsläpp.

Även den tyska motorutvecklaren FEV i Aachen har byggt in en wankelmotor som räcksviddsförlängare i en elbil baserad på Fiat 500.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt