Fordon
VW:s nya programvara förändrar bara labb-resultatet

De fuskdieslar som Volkswagen åtgärdat i Europa släpper i verkligheten ut lika mycket NOx som förut, visar nya tyska tester.
– Det här är exakt vad jag väntade mig, säger Per Öhlund på Transportstyrelsen.
Den Volkswagen-ägare som känt sig lurad efter avslöjandet om att företaget fuskat med utsläppsreningen på dieselmotorerna kan fortsätta att känna sig lurad.
Motorerna blir i verkligheten inte ett dugg mer miljövänliga efter att företaget åtgärdat dem. Det visar mätningar som tyska biltidningen Auto Motor und Sport genomfört på den hittills enda modell där Volkswagen åtgärdat fuskmjukvaran, pickupen Amarok.
Tidningen mätte utsläpp och förbrukning i två identiska bilar, den ena med fuskmjukvara, som gjorde att bilen klarade utsläppsgränserna i Euro 5 när den testades i labbet, men inte på vägen.
Den andra bilen hade fått en uppdatering av mjukvaran, som ska garantera att den alltid håller sig inom lagens råmärken.
Resultatet sammanfattas så här: Prestanda är oförändrade. Bränsleförbränningen ökade något. Och utsläppen är lika höga i den åtgärdade bilen. Utsläppet av kväveoxider är 1,5 g per kilometer, 8,5 gånger Euro 5-gränsvärdet på 0,18 g/km.
– Det här är exakt vad jag väntade mig. Under vanlig körning kommer man inte att märka någon skillnad, säger Per Öhlund, utredare på transportstyrelsen.
Men den tyska tillsynsmyndigheten KBA (Kraftfahrt Bundes–amt) har godkänt uppdateringen och säger att bilen är laglig. Hur går det ihop?
– Det betyder att den klarar utsläppsgränserna när den körs i labbet enligt den europeiska testcykeln NEDC (New European Driving Cycle), som inte har så mycket med verklig körning att göra. Det här handlar om stora dieselmotorer på 2 liter där en väldigt liten del av motorns arbetsområde används i testet. Bland annat så genomförs testet i en temperatur på mellan 20 och 30 grader Celsius. När man kör utanför testcykeln gäller inga utsläppsgränser. Det här handlar om lagen, inte om moral eller miljö.
Alltså, när man kör utanför testcykeln är motorn identiskt lika som förut. Är det verkligen lagligt?
– Ja. Den enda skillnaden mot förut är att utsläppen går ner om man i verklig körning hamnar i det temperatur/belastningsområde som täcks av testcykeln.
Kommer det att bli likadant med alla de miljoner bilar som VW ska uppdatera och rensa från fuskmjukvara?
– I Europa, ja. I USA har man en tuffare körcykel och där har myndigheterna ännu inte godkänt någon av de åtgärder som VW har föreslagit. Det är känt i EU att nuvarande testmetod NEDC inte är bra, och det har nyligen antagits en ny, RDE (Real Drive Emissions). Men den kommer att gälla först från nästa år.