Fordon
VW säljstoppar bil efter skandalen
Dieselmotorn i skottgluggen just nu har den interna beteckningen EA 189 CR. Foto: VW
Volkswagen Sverige stoppar tills vidare leveranserna av transportbilsversionen av Caddy som har den motortyp som är aktuell i VW:s stora utsläppsfusk.
(Uppdaterad)
Hur länge kunderna får vänta kan inte företaget svara på.
– Vi har beslutat att inte leverera ut beställda bilar innan de har fått sin mjukvara uppdaterad på samma sätt som alla berörda bilar, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Group Sverige.
Det handlar om cirka 500 Caddy som redan finns hos återförsäljarna och ytterligare 500 bilar som är under produktion i fabriken i Polen.
Nya Caddy började att säljas innan VW:s utsläppsskandal briserade. Det är bara transportbilsversionen som fortfarande har kvar den gamla motortypen eftersom reglerna för transportbilar inte kräver att man når den strängare EU 6-normen förrän nästa år.
Det är dieselmotorer av den gamla typen som VW har erkänt att man fuskat med. Mjukvara har manipulerats för att förbättra utsläppsvärden.
Globalt handlar det om över 11 miljoner bilar från Volkswagenkoncernen som ska åtgärdas.
Enligt Marcus Thomasfolk har beslutet om att stoppa leveranserna av Caddy fattats den här veckan _ två veckor efter att fusket blev känt.
Hur länge kunderna får vänta på sina bilar kan han inte säga. Det beror på när den tekniska åtgärden som VW tänker sig för att rätta till bluffmotorerna får godkänt av myndigheterna.
TT: Får kunderna häva sitt köp om de hellre vill köpa en bil av ett annat märke?
– Det får tas i en diskussion med återförsäljarna och blir något man får ta från fall till fall. Vi beklagar den uppkomna situationen och ska försöka lösa det så smidigt som möjligt för kunderna, säger Marcus Thomasfolk.
Till Frankfurter Allgemeine Zeitung säger nye vd:n för Volkswagenkoncernen, Matthias Müller, att VW ska börja återkalla bilar i januari, och att samtliga fordon ska vara åtgärdade i slutet av nästa år. Müller tror att det ska gå att få koncernens ekonomi "tillbaka på spåret", bland annat genom att noga se över hur varje varumärke och bilmodell bidrar till resultatet.
Han tror att huvudkontoret i Tyskland och inte USA-kontoret låg bakom jättebluffen med dieselmotorerna. Müller uppger att bara ett fåtal anställd var invigda i att mjukvaran manipulerats, en manipulation som gjorde att fordonen fick bättre resultat i utsläppstester, skriver Reuters.
VW-vd:n tillbakavisar idéer som finns om att hans företrädare Martin Winterkorn kan ha känt till bluffen. Han anser heller inte att marknaderna fick informationen för sent, trots att den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA fick uppgifter om fusket bekräftade av bolaget veckor innan skandalen blev allmänt känd i september.
Gilla Ny Teknik på Facebook